onsdag den 17. juni 2015

Svære sandarter på Furesøen

I lørdags afholdte vi i Lystfiskeriforeningen, den traditionelle Furesøkonkurrence. Det var den 112 udgave af denne konkurrence, så det må næsten være landets ældste fiskearrangement.
Der var inden starten kl. 04.00, en del snak om den dårlige start på sæsonens sandartfiskeri. Der var stort set ingen beretninger om fangst af sandarter siden premieren d. 1. juni, så man var spændte på om det ville lykkedes at få nogle ombord  denne dag.

Da starten gik i det første morgenlys, fordelte bådene sig ud over søen. Det var fuldstændig vindstille, så det var et fantastisk skue at ligge på søen da solen stod op. Jeg var selv havnet i et godt selskab ovre i ”Tyvekrogen”, så jeg kom lidt forsinket afsted J

Fantastik solopgang over Vejle sø

 Jeg havde ikke fået fanget agnfisk op til konkurrencen, så jeg valgte at trække rundt med diverse gummidyr og woblere på slæb. Vandet i Furesøen er stadig uklart, med noget under 1 meters sigt, så det var ikke de nemmeste forhold til dørgefiskeri i de frie vandmasser, men det var bare med at gøre et forsøg.

I løbet af de første timer fik jeg kun en enkelt gedde ombord, men jeg kunne høre at de som fiskede med agnfisk, havde et noget bedre fiskeri. Der var dog kun meldinger om gedder, sandarterne var der ikke nogen som der så noget til.

I løbet af formiddagen fik jeg yderligere et par gedder indenbords og efter endnu et hug og en fin fight , lå der en 3 kilos gedde ved bådsiden som havde taget en Cisco Kid wobler. Nu gjorde jeg det som man ikke skal gøre, nemlig at tage fat i wobleren. I samme øjeblik besluttede gedden sig for at rulle rundt, med det smertefulde resultat, at jeg blev kroget gennem to fingre og gedden stak af!
Nu sad jeg der med to fingre fikseret og kiggede på min hånd og tænkte ”Din store idiot, hvad er det du laver”. Efter lidt tid lykkedes det at få krogen af wobleren og få kørt krogen gennem fingeren, så jeg kunne klippe modhagen af. Den sidste krog kunne jeg ikke få ud, så jeg måtte sejle over til Dr. Bahrenscheer, som til sin store glæde fik lov til at ”operere” den sidste krog ud. Det gjorde fandeme ondt!!

Av, av, godt kroget gennem to fingre
Nå, krogene kom ud og efter en kold øl hos doktoren, var jeg klar igen. Den sidste times fiskeri gav dog ikke yderligere fisk til mig, så nu blev kursen sat mod ”Honnørbroen” hos Holte Yachtklub, hvor der skulle være indvejning. Her stod det klart, at det heller ikke denne dag var det lykkedes at komme i kontakt med en sandart. Der var dog kommet nogle fine gedder hvor Niels Boes havde fanget den største på 10,10 kilo. Der var også taget et par aborre over kiloet, hvor den største var en flot fisk på 1,420 kilo til Mogens.

Dagen blev afsluttet med frokost og præmie uddeling på Lystfiskeriforeningens Holte station, hvor et halvt hundrede mennesker satte et punktum for en rigtig hyggelig og for nogle en lidt dramatisk dag J




Ingen kommentarer:

Send en kommentar