mandag den 12. oktober 2015

Svære gedder på Møn

I weekenden var jeg en tur på Stege Nor efter gedder. Vi skulle fiske både lørdag og søndag, så forventningerne var store, især efter meldingerne om det kanonfiskeri som der havde været i ugen op til weekenden.

Vi havde booket overnatninger på en gård lige ved Noret, så efter et godt morgenmåltid og nogle kopper kaffe, blev båden skubbet i vandet og fiskeriet kunne begynde. Vi startede op med stor tro på fiskeriet, grejet var toptunet, det var perfekt fiskevejr og med de gode fiskemeldinger i baghovedet, var vi bare klar.

Efter nogle timer begyndte vi dog at tænke lidt over tingene, der var nemlig ikke sket det mindste.
Vi fiskede på helt lavt vand, på dybere vand, med små agn og med store agn, men intet hjalp. Fiskene ville simpelthen intet eller også var de der bare ikke!

Over middag sejlede vi ind til grillen i Stege for at få lidt frokost. Her mødte vi Søren Vesth, som også kunne berette om en svær formiddag i Noret. Han mente at det markante temperaturfald i vandet kunne have en afgørende virkning, men dette var dog kun en formodning og han viste heller ikke lige hvad der var galt.

Rasmus med gedde fra førstedagens fiskeri
Vi forsatte fiskeriet med fornyet tro på fiskeriet, idet vi ny ville opsøge de lave steder i solsiden af Noret, hvor vandet kunne være en anelse varmere og derfor måske kunne tiltrække gedderne.

Det lykkedes da også at finde et par steder hvor vi fik øje på gedderne i det lave vand og der kom da også fisk ombord, dog i mindre størrelser og mængder, men vi fik fisk :-)

Efter en hyggelig aften på gården med god mad og lidt til halsen, gik vi til køjs, så vi var klar til næste dags fiskeri. Nu var planen at fiske på nogle af de helt lave grunde og langs land på det lave vand.
Det gik da også bedre og vi fik forholdsvis hurtigt fisk ombord. Vi krogede flere fisk, uden de dog blev hængende og vi havde flere følgere, det virkede som om at gedderne var meget forsigtige.

Rasmus afkroger forsigtigt en mindre gedde ved bådsiden
Midt på eftermiddagen var det blevet tid til at pakke sammen og vi kunne se tilbage på de to fiskedage på Stege Nor. Vi havde ikke fanget så mange fisk, men vi havde dog lært en masse om fiskeriet hernede.

Jeg har ikke den store erfaring med fiskeriet efter brakvands gedderne i dette område, så man samler selvfølgelig en masse erfaring på en weekends fiskeri, som kommer en rigtig godt til gode næste gang man er dernede.

Og tilbage, det kommer vi helt sikkert, det er særdeles spændende at fiske i dette klare lave vand, hvor man ofte kan se fiskene inden hugget.

Og næste gang der bliver det vildt