mandag den 25. april 2016

Hvidovre Cuppen

I søndags var det blevet tid til årets første ”artskonkurrence” på havet for mit vedkommende. Jeg skulle deltage i Hvidovre Cup, en konkurrence som Hvidovre Sport har stået for gennem mange år.
Jeg havde ikke været på havet siden sidste efterår, så der var lige noget forberedelse med takler og andet, men lørdag aften var grejet klar og vækkeuret blev sat.
Søndag morgen mødtes vi i Helsingør havn, hvor der var lodtrækning om pladserne ombord. Vi skulle sejle med ”Arresø” og ”Havstrygeren”. Jeg havde tilmeldt mig Havstrygeren og lodtrækningen gav mig en god plads i bagenden af skibet.

Vi sejlede ud på et spejlblankt Øresund og startede ude foran Kronborg, for at se om der skulle være nogle hornfisk. Det var ikke nemt, for der var hverken strøm eller vind, så det blev kun til en enkelt hornfisk til hele båden.

Nu blev kursen sat mod det dybere vand, hvor vil skulle forsøge at fange nogle sild. Det var ikke helt nemme, så der skulle arbejdes for at få dem til at hugge, det lykkedes dog stort set for alle at fange denne art, inden vi sejlede videre for at forsøge os med torsk og sej. Det var dog ikke let, for der var absolut ingen strøm i Øresund denne dag og så er det ikke let at komme i kontakt med fiskene. Der blev forsøgt på flere pladser, men det gav kun enkelte torsk, jeg var dog uheldig, idet jeg mistede en rigtig god torsk her L

Flot rødspætte, der dog manglede lidt sul på kroppen

Nu blev kursen sat sydpå, hvor der skulle fiskes kuller og hvillinger. Igen var det ikke helt nemt, men det lykkedes dog at få en hvilling i kurven, mens jeg desværre ikke magtede at overliste en kuller denne dag.
Vi rykkede lidt mod vest for at forsøge os på en anden plads og her fisk jeg en god fisk på, som efter en fin fight, viste sig at være en flot rødspætte på 1,120 kilo, en herlig fisk at få på sådan en dag.

Resten af dagen blev brugt på at fange diverse fladfisk og især skrubben skulle vise sig at blive svær. Det var langtfra alle ombord, som havde en skrubbe til indvejning, men det lykkedes mig at fange en enkelt.

Kl. 15.00 skulle bådene være i havn, så fiskeriet blev afsluttet og indvejningen kunne starte. Jeg var ikke helt klar over hvordan det var gået mig, jeg syntes ikke helt at jeg havde føling med fiskeriet og havde egentlig følt at jeg var lidt bagud hele dagen. Jeg indvejede 7 arter fordelt på 20 fisk og endte som nummer 4 på båden, hvilket jeg var godt tilfreds med, idet jeg ikke havde haft den bedste fornemmelse med fiskeriet gennem dagen.

En god dag på Øresund i et godt selskab og hvor man lærte noget mere om dette specielle fiskeri som jeg har fået smag for de sidste par år. Nu skal taklerne og grejet optimeres, så jeg er helt klar til den næste konkurrence på Øresund i maj måned.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar